Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Riwayat Dajjal Berakhir Di Pintu Kota Lod



Ribuan tahun dahulu, bandar ini juga dikenali dengan nama Lydda dan Diospolis. Terletak di daerah tengah Israel, bandar Lod berada lebih kurang 15 kilometer dari Populasi penduduknya lebih kurang 70 ribu pada penghujung tahun 2011. Daripada jumlah itu, 80 peratus adalah Yahudi manakala selebihnya adalah bangsa Arab.

Perlu diketahui. awalnya dahulu kota ini dipenuhi bangsa Arab beragama Islam. Namun, kerana pencerobohan Israel pada 1943, ramai penduduk Islam telah diusir. Ditambah dengan projek peluasan tapak penempatan.

Sejarah Lod...


                Penunjuk arah ke kota Lod...

Kita singkap sedikit sejarah kota kecil ini. Mengikut kajian, kota ini mungkin sudah wujud sejak tahun 5,600 Sebelum Masihi berdasarkan usia tembikar dan beberapa barangan arkeologi yang ditemui. Sejarah menunjukkan beberapa kuasa pernah menakluki bandar kecil ini.

Pada abad ke-5 Sebelum Masihi, Lod berkembang sebagai pusat pemikir dan pedagang Yahudi sehinggalah kota ini ditakluki oleh penguasa Rom pada tahun 70 Masihi. Dalam peperangan itu, Rom turut menjual penduduk Lod sebagai hamba abdi. Kota itu turut mengalami kehancuran akibat perang.

Sewaktu dalam kekuasaan Rom, kebanyakan penduduk kota ini menganut agama Kristian. Tambahan pula penguasa Rom telah melakukan usaha untuk mengkristiankan penduduk di dalam daerah kekuasaannya.

Apabila kebangkitan tentera Islam yang dipimpin Amr Ibn al-As meluaskan kuasa, Lod berjaya ditawan pada tahun 636 Masihi. Namun pada tahun 1099, tentera salib berjaya merebut semula kota ini.

Di tangan tentera Saladdin, Lod berjaya direbut semula oleh Islam namun tidak lama. Kemasukan bangsa Eropah berfahaman Katolik telah menguasai kota itu dan bergiat hebat menyebarkan fahaman mereka. Malah, semasa pendudukan itu, sangat sukar menemui Yahudi dalam kota ini.



          Kedudukan bandar Lod yang telah              diceroboh dan kini menjadi milik Israel.

Seiring dengan peredaran zaman, Lod turut berkembang di bawah pemerintahan empayar Uthmaniah. Ada masjid dan gereja, stesen kereta api juga dibina. Tahun 1918, wakil Inggeris di Palestin diberi mandat untuk mentadbir kota Lod berikutan keputusan League of Nation, organisasi antarabangsa yang ditubuhkan untuk mencapai keamanan.

Sehingga tahun 1948, kota Lod masih berada dalam kekuasaan Arab di bawah Palestin dengan populasi penduduk sekitar 20 ribu umat Islam dan hampir dua ribu penduduk Kristian.

Namun, setelah Israel mengisytiharkan merdeka dengan tanah yang telah dicerobohinya, pada Julai 1948, bangsa Yahudi itu telah menakluki kota Lod. Dalam satu serangan, lebih kurang 250 bangsa Arab termasuk wanita dan kanak-kanak terbunuh apabila Israel mengarahkan tenteranya untuk menembak sesiapa saja yang kelihatan di jalanan kota tersebut.

Sejak dikuasai Israel, umat Islam di kota itu mula diasingkan. Beratus-ratus orang Arab telah diusir oleh komando Israel dengan dipaksa berjalan kaki sepanjang 17 kilometer memasuki sempadan daerah Arab. Ramai yang meninggal kerana dehidrasi.

Manakala ramai bangsa Arab di kota itu tidak diizinkan tinggal di rumah mereka. Malah, Israel segera 'mengimport' kemasukan Yahudi daripada pelbagai daerah menyebabkan populasi Yahudi terus bertambah di kota itu. Sebaliknya, populasi Islam kian mengecil. Teknik Israel berjaya. Kota itu akhirnya bertukar menjadi bandar Yahudi sehingga kini.

Di sini 'makam' Dajal...

Apa yang menariknya tentang kota Lod sehingga Yahudi begitu ingin menguasai kawasan itu?

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: "Dajal si buta sebelah menebarkan kesesatan dari arah timur, pada zaman terjadinya perselisihan antara manusia. Lalu dia berangkat ke Hijaz, di antara Iraq dan Syam. Kemudian dia mendatangi Madinah dan Mekah, tetapi para malaikat menghalanginya. Dia pun pergi ke Palestin tempat Isa bin Maryam a.s membunuhnya yakni di kota Ludd, Palestin." (Hadis riwayat al-Bazzar).

Dalam hadis lain, kota Lod turut disebut sebagai 'bab Lud' atau gerbang Lod. Dikatakan, di kota inilah Dajal akan dikalahkan oleh Nabi Isa. Dalam sesetengah kajian lain, gerbang Lod yang disebut tempat kematian Dajal merujuk kepada kota yang berhampiran dengan Baitulmuqaddis di Palestin.

Di dalam kota Lod, ada sebuah dinding setinggi tiga meter yang dibina sebagai tanda sempadan yang memisahkan wilayah Yahudi dan Arab. Kedua-dua kawasan ini mengalami pembangunan yang berbeza. Wilayah Yahudi pesat membangun, tetap wilayah Arab jauh ketinggalan.

Dajal dibunuh di pintu kota Lod...

Seperti yang telah diriwayatkan, Nabi Isa akan turun di menara putih, bahagian timur kota Damsyik. Baginda akan sama-sama solat Subuh berimamkan Imam Mahdi dalam masjid di Baitulmuqaddis.

Setelah itu, Nabi Isa akan berdepan dengan Dajal yang di belakangnya sudah bersedia 70 ribu Yahudi lengkap bersenjata. Melihat Isa di depan mata, Dajal tiba-tiba cair seperti garam disirami air. la lari ketakutan dan Nabi Isa terus mengejarnya hingga tiba di pintu Lod dan membunuh Dajal.

Seperti sabda Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan Ibnu Majah, Ibnu Huzaimah dan Hakim yang bermaksud:

"Dia (Dajal) pun dibunuhnya (oleh Isa). Lalu Allah berkenan menghancurkan orang Yahudi, maka tidak satu pun dari seluruh makhluk Allah yang tidak memberitahu tentang keberadaan Yahudi kerana Allah telah membuat mereka mampu berbicara, baik batu, pepohonan, tembok, pembatas mahupun binatang melata, kecuali Gharqad (nama pohon Yahudi) yang tidak mampu berbicara kerana ia termasuk pohon orang Yahudi. Semua makhluk Allah tadi akan mampu mengatakan, "Wahai hamba Allah, di sini ada orang Yahudi, bunuhlah."

Jadi, tahulah kita mengapa kini Yahudi menguasai kota Lod dan menggiatkan usaha menanam pohon Gharqad.

Sumber:wwwaj601.blogspot.my


0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ