Klik Sini Untuk Besarkan Ruangan Chat



Benarkah Google Memadamkan Palestin Dari Google Maps?

Benarkah Google Memadamkan Palestin Dari Google Maps



Semalam berita tersebar bahawa Google telah memadamkan Palestin dari Google Maps. Status media sosial yang kami temui secara majoriti mengutuk tindakan Google yang dikatakan pro-Israel dan cuba memadamkan kewujudan negara Palestin yang dijajah rejim Zionis sejak 1948. Terdapat juga pengguna yang mencadangkan supaya Google diboikot akibat tindakan mereka ini. Tetapi sejauh manakah kebenaran berita viral ini? Adakah benar Google Maps dipadam kerana agenda jahat Zionis untuk menidakkan hak warga Palestin?


Benarkah Google Memadamkan Palestin Dari Google Maps



Google Maps sudah beroperasi sejak Februari 2005 dan sejak beroperasi tidak pernah memaparkan perkataan Palestin di atas peta mereka. Sebaliknya sempadan negara Palestin ditandakan dengan garis putus-putus seperti yang dilihat sekarang. Walau bagaimanapun pihak Google apabila dihubungi oleh kami mengesahkan terdapat pepijat yang membuatkan label untuk Semenanjung Gaza (Gaza Strip) dan Tebing Barat (West Bank) hilang dari paparan. Google sedang berusaha untuk mengembalikan dua label yang hilang ini secepat mungkin.

Jadi apakah sebab yang diberikan untuk tidak meletakkan Palestin pada peta? Jawapannya senang tetapi tidak mudah. Untuk melayakkan nama negara dipaparkan di Google Maps, ia harus diiktiraf oleh Persatuan Bangsa Bangsa Bersatu (PBB) sebagai sebuah negara.

Palestin setakat ini hanya diiktiraf sebagai negara pemerhati bukan ahli di PBB sejak 29 November 2012. Ini ialah langkah pertama untuk mengiktirafnya sebagai sebuah negara. Setakat ini 136 dari 193 negara ahli PBB mengiktiraf kewujudan negara Palestin. Pada 31 Disember 2014, Majlis Keselamatan PBB menolak resolusi penubuhan negara Palestin dan menggesa Israel untuk menghentikan penjajahan menjelang 2017. Lapan negara menyokong resolusi ini dengan dua menolak dan lima lagi berkecuali. Resolusi ditolak kerana tidak mendapat sekurang-kurangnya undian untuk meluluskannya. Negara yang mengundi untuk menyokong resolusi ialah China, Perancis, Rusia, Argentina, Chad, Chile, Jordan dan Luxembourg. Amerika Syarikat dan Australia menolak sementara Britain, Lithuania, Nigeria, Korea Selatan, dan Rwanda memilih untuk berkecuali.


Benarkah Google Memadamkan Palestin Dari Google Maps




Oleh sebab inilah Palestin masih belum diiktiraf sepenuhnya sebagai sebuah negara dan menjadi ahli penuh PBB. Selagi ini tidak diselesaikan, selagi itulah Palestin tidak akan wujud di dalam Google Maps. Tetapi pada waktu yang sama sejak Mei 2013, Google mula mengiktiraf kewujudan Palestin dengan menukar perkataan “Wilayah Palestin” kepada “Palestin” pada laman utama Google.ps.

Palestin bukan satu-satunya negara yang tidak muncul di dalan Google Maps. Abkhazia, Republik Turki Cyprus Utara dan Somaliland ialah tiga contoh negara yang turut menerima nasib yang sama.



Benarkah Google Memadamkan Palestin Dari Google Maps


Tetapi ini tidak bermakna Google Maps konsisten dalam melabel negara-negara di atas petanya. Contoh terbaik ialah Taiwan dan Kosovo. Kedua-duanya bukan negara ahli PBB. Keahlian Taiwan diveto oleh China yang merupakan ahli tetap Majlis Keselamatan PBB. Keahlian Kosovo yang mengumumkan kemerdekaan pada tahun 2008 pula ditentang oleh Serbia yang mendapat sokongan kuat Russia yang turut merupakan ahli Majlis Keselamatan PBB. Tetapi cuba anda lakukan carian terhadap Kosovo dan Taiwan sekarang. Jelas dan terang nama kedua-dua negara ini terpapar di Google Maps. Di dalam hal ini pihak Google Maps adalah tidak konsisten dengan alasan yang diberikan terhadap Palestin.


Benarkah Google Memadamkan Palestin Dari Google Maps



Apakah yang boleh dilakukan oleh mereka yang mahu Palestin dipaparkan pada laman pemetaan nombor satu dunia ini? Buat masa ini hanya petisyen Change.org sahaja jalan yang boleh dilakukan. Mungkin dengan sambutan yang kuat dari komuniti dunia, Google Maps akan memberikan pelepasan untuk Palestin seperti yang diberikan kepada Kosovo dan Taiwan. Buat masa ini Palestin hanya boleh ditemui di satu tempat sahaja di Google Map dan ia adalah sebuah bandar di Texas, Amerika Syarikat.


Benarkah Google Memadamkan Palestin Dari Google Maps



Sila Tandangan: Petisyen untuk mengiktiraf kewujudan Palestin di Google Maps



Sumber:https: amanz.my


0 comments:

Post a Comment


Blog Archive

google-site-verification=UIIQk8hKReg9aDe9WrgxXxVavyJYB0E6JwZuqmRWhYQ